2015/05/16

Lentenaaien

Wie dacht dat ik gestopt was met naaien, die kent me nog niet goed. Stoppen met bloggen, da's wat anders, maar dat zit er voor Chartour voorlopig nog niet aan te komen. Nee, de lange stilte had eerder te maken met agenda's die niet op elkaar afgestemd raakten. Dat ik mij in de tussentijd volop heb klaargestoomd voor de lente, bewijzen onderstaande foto's:

1. Kleedje

Patroon: B6168 van Butterick (ik zie net dat het in promotie staat, sla je slag!)
Aanpassingen: Ik heb de tailleband 5 cm lager gemaakt, waardoor helaas de opening van de decolleté af en toe een beetje openvalt. Maar het blijft zedig, en dus draagbaar. De tailleband is trouwens in het zwart omdat ik net niet genoeg blauwe stof had...
Stof: Turquoise piqué van Lucy has a Secret, te koop bij MonDepot.be:


2. Scarlet short

Patroon: de Scarlet short uit de laatste La Maison Victor (zomereditie).
Aanpassingen: Gezien de bovengemiddelde lengte van mijn benen heb ik de short langer gemaakt (al ben ik nu even kwijt hoeveel langer precies) en daar ben ik heel blij om!
Stof: Restjes! De pied de poule is een voeringstofje van bij Eclips in Berchem. De zakken en de binnenkant van de tailleband zijn ook in de pied de poule-stof gemaakt. De zwarte stof kocht ik bij Tissus.net: ik had 3 stoffen online gekocht en alle 3 bleken ze niet te zijn wat ik had gedacht. Deze zwarte stof voelt parachute-achtig aan, is een beetje rekbaar en valt goed door. Meestal gebruik ik het om een pasvorm mee te maken (ik had er 5m van gekocht...), maar in het geval van deze short was het eerste keer goede keer.

3. Colette broek
Patroon: Colette broek uit La Maison Victor, een heel breed en lang model.
Stof: de Mister Black van Max&Lola, te koop bij MonDepot.be. Het is een in hoofdzaak zwarte stof, maar doordat er een gouddraad in geweven zit krijg je een heel mooie glans.


4. Rechte rok
Ik wou me eens aan een kokerrok wagen, en zag een leuk patroon op citytrip in Berlijn: de Minu rok van Schnittmuster! Toen de nieuwe collectie van Marie Léonie Stock in onze rekken lag, zag ik het meteen: een prachtige jacquardstof zou deze rok nog iets extra geven. Omdat ik meteen stapelverliefd was op de stof wist ik dat ik de rok eerst in pasvorm moest maken - een kokerrok moet juist zitten. Deze rok zat... eerder raar: in vooraanzicht zag het er ok uit, maar in zijaanzicht leek het alsof mijn buik tot op mijn knieën kwam. Bovendien is de tailleband volledig recht, ipv dat het de vorm van je taille volgt. Gevolg: overschot aan stof langs alle kanten. Het patroon vloog onderaan in de kast en ik haalde dan maar Allemaal rokjes van Mme Zsazsa boven, daar kan het nooit mee fout gaan. Het werd een heel simpele rechte rok, ietsje korter dan wat Mme Zsazsa ervan maakt - ik heb ze graag boven de knie - en deze keer mocht ook de pasvorm mee in de kleerkast, want die paste perfect:

Stof: Voor de pasvorm gebruikte ik een restje, ik vermoed dat ik dit op het Stoffenspektakel heb gekocht.

Stof: Voor de échte versie koos ik dus een stof van Marie Léonie Stock: een jacquard met als hoofdkleur gebroken wit/beige, met lichtpaarse afwerking en fluogele ruitjes. De stof is helaas uitverkocht, maar we bieden wel nog enkele andere stoffen van dit Kortrijkse merk aan.

Ondertussen ben ik volop aan het zomernaaien (waaronder een kleed met een stof van Dries Van Noten!) en -breien. Ik ben zelf heel benieuwd hoe dat gaat aflopen...

No comments:

Post a Comment